Khamis, 21 April 2011

today....aku nk share tips makeup base yg aku tgok kt youtube semlam....cm best je die make up..walaupn product yg die gunakan agak expensive tp aku jz nk belajar cmne die apply kt muka...
aku xdelah beli product mahal cmtu..nme pn student =.='
hahaha tp seyes, product SimplySiti tu cm best je but mahal gler weyh..xmakan aku kang beli product tu...huhuhu
stakat maybelline tu bolehla aku beli..huhuhu
first product yg perlu kita apply kt muka of course la:

1. Cleansing foam

muka aku jenis kombinasi kering-berminyak...so kire sensitif la jgk..
aku memang xleh guna product clean and clear cz nnti muka akan tumbuh banyak jerawat besar n mengelupas..
so, aku guna product ni je..murah dan senang nk dapat.=)

2. Toner

act, aku jarang pakai toner..pemalas aku ni.hahaha dlu aku pakai toner dari Garnier. toner die mcm jenis likat sket...xmcm toner silkygirl or olay yg lebih kpd cecair. nk kata gel pn bukan jgk..btw,pakai toner garnier cm sejuk je..
ape2pn, jgn ikut stail aku..cz toner penting utk tutup pori2 kita yg nmpak jelas kt muka tu..


3. mengikut kata pemilik video tersebut, kita mesti pakai moisturizer sebelum apply makeup kt muka....kira penting la! n then cri yg ade spf 15 atau spf 17..cz dpt halang dari kene pancaran matahari yg ade sinaran ultraungu yg amat berbahaya utk kulit muka.
n lg sekali, aku guna product dari Garnier..hehe nk wat cmne ni je yg paling murah dan bagus!



4. Primer
aku pn xpenah pakai bende ni..hehehe tp tgok cm bende yg bagus utk apply kt muka cz die menghalang foundation or compact powder n makeup2 lain dari terus melekat kt kulit muka..so, better pakai ni dlu la...aku try search kt google..bagi yg xmampu beli primer Shu Emura kn mcm aku la..hahaha maybelline ade jual bende ni....so,maybe murah sket la..aku pn lom survey tp cuti sem ni aku nk dapatkan bende ni jugak!




5. Concealer

bende ni peting utk skin yg ade mcm2 scars or bekas jerawat or jerawat yg tgah dok hinggap kt muka time tuh!pemilik video tu gunakan concealer M.A.C. tp sekali lagi, bg student2 or org yg kurang berkemampuan cm kita ni, jz guna jenama2 yg biase2 je..maybelline or silkygirl or body shop...n lagi satu concealer ni important sebb nk tutup hitam2 bwh mata yg disebabkan kurang tido or terlampau penat ke..so, mata akan nmpak lebih segar dan menawan..ahaks..


ni dari Maybelline.


the Body Shop


Silky Girl

6. Foundation/2-way cake powder
ok ni da masuk cre nk guna foundation..klo kita da guna fondation, so kite jz apply compact powder biase je or loose powder....cz foundation da buat muka full coverage..but, if kita guna 2-way cake...kita da xpayah guna compact powder da lepas tu...bg org yg suka g ringkas dan cepat, guna la 2-way cake..tp klo nk byk keje n nmpak lagi gebu muka tu, guna la foundation dlu..hehehe
foundation korg mesti kenal..spe yg xkenal, aku lempang kang!hahaha
boleh dikatakan banyak da kt kedai2 yg jual foundation..
klo nk yg tradisional dan murah, aku suggest beli la mustika ratu pnya foundation. murah dan nmapak cntik..aku penah pakai n alhamdulillah xde efek ape2 pn..jz muka aku nmpak berminyak cz jenis liquid.skang ni aku guna bb cream maybelline je tu pn dua tiga jam lepas tu da berminyak2 muka aku..huhu



ni foundation..


ni plak Two-Way Cake Foundation.

7. compact powder/loose powder
klo compact powder ni memang bersepah kt tepi jalan, dari brand mustika ratu, sendayu tinggi n ape2 jenis produk kecantikan mesti ade compact powder.. skarang aku pakai garnier compact powder sebb tu paling murah..huhuhu maybelline pn boleh tahan la harga die..loose powder plak aku xleh pakai cz nti muka aku byk jerawat kecik2..so, aku jz teruskan penggunaan compact powder..



jenis2 compact powder

8. mineralize/bronzer
yg terakhir ni optional..cz tujuan pakai bende ni utk nmpak lagi glow n menarik bile ambik gambar..klo xde bnde ni pn xpe...its ok..=))




ok, finish! nnti aku upload video dari youtube tu...act, aku bukannya nk ber'makeup' ni utk org tgok ke ape..tp untuk kepuasan diri sendiri..aku suke tgok muka aku kt cermin n secara xlangsung meningkatkan keyakinan diri bila berhadapan ngan org ramai..tol x? mybe ade yg xsuka tgok org makeup2 cz bg dorg membazir la, xpenting la...tp tu pndapat dorg..aku xkisah...stiap org lain pandangannya..ok, jumpa lagi..

much love,
puteri amirah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan